VÝCHOVNÉ PORADENSTVO |
PhDr. Jana Miklášová – výchovná poradkyňa
Náplň práce výchovného poradcu:
Možnosť kontaktu:
Konzultačné hodiny:
- párny týždeň - utorok: 10.30 - 12.35
- nepárny týždeň - štvrtok: 8.45 - 9.30
Termin konzultácie je možné dohodnúť si aj v inom čase.
Máte problém, s ktorým si sami neviete poradiť ?
Pomoc môžete nájsť na linkách pomoci :
- Linka detskej dôvery https://www.linkadeti.sk/domov
- Linka dôvery Nezábudka https://www.dusevnezdravie.sk/linky-pomoci,
- Internetové linky dôvery https://ipcko.sk, https://www.stalosato.sk/, http://nenormalne.sk/
- Linka detskej istoty http://www.ldi.sk
- Online poradňa (LIVECHAT) pomoci obetiam trestných činov, ktorej ikonka sa nachádza v pravom spodnom rohu na stránke www.prevenciakriminality.sk
- Psychologická internetová poradňa pre mladých ľudí so zdravotným znevýhodnením https://dobralinka.sk/.
- Červené stužky sú symbolom boja proti chorobe AIDS.
- Ako sa učiť
- PRIHLÁŠKA na pomaturitné a nadstavbové štúdium na strednej škole
Materiály pre učiteľov:
Teoretické východiská a praktické rady pre komunikáciu učiteľ - žiak - rodič
Práca s adolescentmi si vyžaduje nutné vedomosti o špecifikách psychologického vývinu v období adolescencie. Svet detí a adolescentov nie je svetom malých dospelých, naopak – má svoje vlastné psychomotorické, kognitívne, motivačné aj emočné špecifiká.Vzhľadom k vývinovej psychológii je potrebné upozorniť aj na špecifiká sociálneho vývinu detí a adolescentov. Individuálne poteby detí a adolescentov sa vždy viažu na konkrétne vekové obdobie, s jeho zvláštnosťami, ktoré musia byť zohľadňované.
Pri práci je potrebné brať do úvahy aj tieto odlišnosti:
Pubescenti |
Dospelí |
Majú vysoké tempo vývinu |
Majú pomalšie tempo vývinu |
Majú pružný, premenlivý systém predpokladov a osobných presvedčení |
Majú relatívne pevný systém predpokladov a osobných presvedčení |
Majú menej skúseností |
Majú rozsiahle skúsenosti |
Sú orientovaní na tu a teraz |
Sú orientovaní na minulosť a budúcnosť |
Ich myšlienky sú jednoduché, konkrétne |
Myslenie je abstraktné, prekračujúce hranice aktuálneho kontextu |
Viac podliehajú vplyvu telesného vývinu |
Telesný vývin je ukončený |
Sú závislí od podmienok prostredia |
Sú relatívne nezávislí od podmienok prostredia |
Majú veľkú schopnosť prispôsobenia |
Majú menšiu schopnosť prispôsobenia |
Sú orientovaní na pohyb a reč |
Sú orientovaní na reč |
Je potrebné zohľadniť zraniteľnosť mladých ľudí vyplývajúcu :
- z nedostatku MOCI – žijú vo svete“obrov“, pričom si nemôžu vybrať kde a s kým chcú žiť, musia si nájsť takú cestu, aby si so životom poradili
- z neschopnosti ustáť STRES – ich nervový systém nie vždy dokáže ustáť prílišné telesné/duševné vzrušenie
Poradenská práca s adolescentom si vyžaduje okrem vedomostí aj kvality a kompetencie na strane poradcu:
- schopnoť vytvoriť priestor pre otvorený vzťah
- prijať človeka takého, aký je
- vytvoriť bezpečnú atmosféru, v ktorej je dovolené vyjadriť vlastné prežívanie
- pokúsiť sa reflektovať prežívanie( správanie, vnímanie, myslenie, cítenie) adolescenta a takým spôsobom, aby sa v ňom lepšie orientoval a porozumel vlastnému správaniu
- byť zodpovedný za stanovenie hraníc
- byť zodpovedný za profesionálne zaobchádzanie so svojimi emóciami voči členom systému a za svoje reakcie, ktoré vyplývajú z protiprenosového prežívania
Aktívne počúvanie
Poradca vytvára a prehlbuje vzťah s adolescentom:
- opatrným používaním vlastnej expresivity ( hm, áno, aha, chápem...)
- reflexia obsahu ( najčastejšie parafrázovaním alebo komentovaním)
- reflexia emócie ( priama alebo hypotetická: hovoríš veľmi smutne, si nahnevaný keď..., zdá sa, že ťa to vystrašilo...)
- spojená reflexia obsahu a emócie ( cítiš sa bezmocný, keď sa ti posmievajú...)
- sumarizácia ( reflexia hlavných bodov alebo tých najdôležitejších výrokov)
Práca s otázkami
Pozor na „výsluch“ alebo na zámerné vypočúvanie adolescenta sugestívnymi otázkami, ktoré vedú k „ správnym odpovediam“. Najčastejšie používame otvorené otázky, ktoré poskytujú slobodu voľného rozprávania
Základné zásady pri práci s otázkami:
- dávame iba tie otázky, ktoré sú skutočne potrebné
- preferujeme otvorené otázky
- vyhýbame sa otázkam „prečo“ – často vedú k vyhýbaniu sa
- otázky nekladieme preto, aby sme uspokojili svoju zvedavosť, ale aby sme prehĺbili prežívanie adolescenta
Skupinová dynamika
Tvorí ju:
Komunikácia
Je dôležité odlišovať násilnú a nenásilnú komunikáciu.
Násilnou komunikáciou rozumieme agresívne útoky, značkovanie, interpretácie, odmietanie zodpovednosti, kladenie neprimeraných požiadaviek.
Nenásilná komunikácia znamená zameranie sa na potrby ľudí, identifikáciu emócií a prevzatie zodpovednosti za svoje city a správanie. Nenásilná komunikácia nás učí ako vytvoriť porozumenie a prepojenie s druhými a so sebou samým všade tam, kde ľudia spolu hovoria a potrebujú sa dohodnúť – aj v náročných situáciách.
Vývin adolescenta a možnosti poradenstva
Úspešné zvládnutie vývinového obdobia adolescencie predpokladá zvládnutie zrenia:
- vo vzťahu k sebe samému
- vo vzťahu k rodičom
- vo vzťahu k učiteľom
- vo vzťahu k rovesníkom
- vo vzťahu k ostatným
1.V škole sa stretávame zblízka s tým, že byť mladým nie je ľahké. Príčinou tohto javu je prítomnosť mnohých rizík v spoločenskom živote, najmä v sociálnych vzťahoch.Úlohou pedagógov a výchovných poradcov či psychológov je plánovanie, realizácia a vyhodnotenie efektu všetkých aktivít, individuálnych aj skupinových , ktoré sú vo vzťahu k žiakom či klientom pomáhajúce, podporujúce, preventívne, ale aj korektívne, s konkrétnou náplňou humanizácie výchovy a vzdelávania.Cieľom všetkých intervencií je pomôcť mladému človeku nachádzať „stred“, podporiť jeho sebavedomie, prežívanie vlastnej zodpovednosti za svoj vývin, učiť sa postupne spoznávať a realizovať svoje možnosti s dôrazom na prežívanie vlastnej individuality.
2.Vysoké percento problémov mladých ľudí má pôvod vo vzťahu k ich rodičom. Hľadanie vlastnej identity sa u mladých ľudí často realizuje spôsobmi, ktoré sú v rozpore s očakávaniami a s mierou tolerancie rodičov.Stúpa počet žiakov s úzkostným prežívaním rodičovských problémov (nezamestnanosť, závislosti...) Intervencie sú často nutné v situáciách rozvodov rodičov so zneužívaním a manipuláciou detí.
3.Vo vzťahu k škole a učiteľom badať na odborných školách pokles úrovne študijnej motivácie a postoja k učeniu sa.Realita je často taká, že vzdelanie a profit z neho nemá pre mnohých mladých ľudí, aj pod vplyvom mnohých dospelých vzorov , taký kredit, aký by si zaslúžilo. Z takéhoto vzťahu k vzdelaniu často vyplýva aj podobný vzťah k učiteľom. Vážnym problémom je aj „regulácia“ blízkosti vzťahu učiteľ – žiak od neosobného až po vzťah“matky či otca“.Škola je prostredím, kde mladý človek žije viac hodín denne. Mnoho mladých ľudí očakáva pomoc od svojich učiteľov či už v oblasti vzdelávacieho vývinu, ale častejšie v oblasti psychosociálneho vývinu, najmä v medziľudských vzťahoch.
4.Vzťahy v období adolescencie naberajú na významnosti a intenzite aj z hľadiska biologického a pohlavného dospievania. Je to čas začínajúcich sa bližších, emocionálne silných vzťahov, ktoré mladí ľudia prežívajú v rôznej intenzite.Zvládnutie skupinových noriem, konformity, skupinového tlaku verzus budujúce sa individuálne ja patrí k hlavným vývinovým úlohám tohto obdobia. Mladí ľudia so slabou osobnosťou sú labilnejší, náchylní skôr podľahnúť rôznym závislostiam a sociálnopatologickým javom. Aj tieto problémy sú výzvou pre učiteľov, vytvárať priestor na akceptovanie rôznych stránok osobnosti mladých ľudí.Ide aj o to, aby sa mladí ľudia naučili komunikovať, vyjadrovať svoje pocity, aby sa učili pracovať s pozitívnymi, ale aj negatívnymi emóciami.
5.Vo vzťahoch mladých ľudí k ostatným prevažujú problémy riešenia vzťahov, ktoré vznikajú s najbližším sociálnym a spoločenským prostredím.
Spracovala: Mgr. Kašáková
Zoznam použitých zdrojov: